A gyáli lakossági fórum második felvonása péntek este a Bartók iskolában volt, ahol ismét levetítették milyen támogatásokat kapott Gyál lakossága az iskolákban, óvodákban, a sport életben és a közterületeken is mennyi pozitív változás történt 2023-ban.
Részt vett a Pápai Mihály polgármesteren kívül, a terület 2 képviselője: Vinnai Tibor és Nagy József Elek, Fa Zsuzsanna betegség miatt távol maradt.
Néhány megjegyzés rögtön az elejére:
A parkoknál nincs megfelelő árnyékvitorla felszerelve a játszótéri elemek fölé,
és gondoskodni kell a szemetelés megszüntetéséről.
Egy-két helyen tényleg csináltak járdát, de Gyál utcáinak nagy részében járhatatlan a járda a rossz állapotuk miatt. Ezt egyébként az első fórumon szóvá tettük és írtunk róla, mint ahogy a közvilágítás hiányosságáról és a megígért 600 lámpatest felszerelési ígéretről is, amelyet nem tart be az önkormányzat az energiaválságra hivatkozva -amit mi nem tudunk elfogadni.
Hosszan hallhattunk a 142 vasútvonal sorsáról, tervezési fázisáról és a polgármester M5 felé vezető terveiről.
A lakossági felszólalásokból az kiderült, hogy a lakosok természetesen tartanak a kisajátítástól és a megnövekedett vonatforgalom, plusz a tehervonatok okozta rezgések ingatlankárosító hatásaitól de azért felmerült a vonatközlekedés mint fejlesztendő közösségi közlekedési alternatíva és a félelem, hogy elveszti ezt a funkcióját ha kikerül a városból.
Egy felszólaló felvetette, hogy vajon nincs-e összefüggésben a tervezett külterületi beruházásokkal a vasútvonal áthelyezése, mert jelenleg semmi információ nem áll rendelkezésre a hetekben napvilágra hozott 600 hektáros kiterjedésű soroksári és Gyállal határos külterületekre épülő állami beruházásról és erről polgármester úr sem adott többlet információt.
A fejlesztési terveknél, a városközponti fejlesztése illetve az idősotthon beruházás mellett a posta épületének átalakítása került szóba de amit hiányoltunk az az egészségügyi ellátás fejlesztése és a zajterhelések, amit a körülvevő autópályák és a tervezett ipari beruházások okoznak.
Az ipari parkos témához egy lakossági felszólalás érkezett, amely hosszan sorolta a Gyál Vecsés közötti beruházás körülményeit, összefoglalót tárt a gyáli lakosok elé, ami a Gyált Vecsés irányából körülvevő ipari logisztikai csarnokokról illetve a bennük majd 0-24 órában folyó munkavégzésekről szólt, hogy ez milyen hátrányosan érinti majd az egész településünket. A zaj, a forgalom megnövekedése, a kamionok éjjeli rakodása és az idehozott munkaerők elszállásolása sajnos közös és nehéz problémát fog okozni. Még az “Európa Kapuja” tervekről kérdezte a polgármestert, aki nem tudott erre válaszolni. Itt ígéret született a dokumentum átküldésére és megvizsgálására.
Polgármester úr, többször említette, hogy a más településeken meghozott döntésekért ő nem vállalhat felelősséget, sőt információval sem feltétlen rendelkezik ill. hogy bízzunk a hatóságokban.
Mi elmondtuk, hogy egyrészt nehezen hihető az információhiány, amikor polgármesterünk az elnöke a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulásának. Másrészt nehéz bízni a hatóságokban, amikor országszerte látjuk az ellenőrzési hiányosságokat pl. akkugyáraknál de hogy ne menjünk messze a Weerts beruházásnál az országos főépítész adott felmentést a 200 méter lakótávolság betartása alól vagy épp kiemeltté nyilvánították a Magna beruházást azért, hogy minden akadékoskodás nélkül megemelhessék a magasságot 14 méterről 20 méterre. Mindez itt történik Gyál-Vecsés határában.
A kiserdős beruházásnál már korábban írtunk arról, hogy az első fórumon is felszólaltunk a kiserdő egyben tartása és az idősek otthonának helyszín változtatása mellett de itt is tovább kérdeztünk pl. a tervezett autóparkolóról, forgalomnövekedésről és hogy ez hogyan hat az erdő élővilágára.
Válasz kitérő és semmitmondó volt, pedig a hivatkozott közbeszerzési tervben 100 parkolóhely szerepel. Rákérdeztünk a finanszírozásra, bekerülési összegekre de csak annyi válasz született, hogy nyilván emelkedett az elmúlt 3 évben de pontos összegek nem hangzottak el.
Azt megtudhattuk, hogy a városnak 2,5 milliárd pénzügyi tartaléka van.
Szóba hoztuk még a kiserdő megújítását, amelyhez szimbolikusan átadtunk tölgymakkot és diót, amit egyébként a szajkók rendszeresen ültetnek az erdőkbe és szerencsére jó sok magonc látható is a munkájuk eredményeképpen. Illetve megemlítettük a DINPI örökerdő programját, ami egy elöregedett erdőből élő erdőt varázsol és egy úttörő erdőgazdálkodási lehetőség. Erre talán lesz nyitottság az önkormányzatban, persze csak a megmaradt erdőrészt illetően.
Elhangzott, hogy jövő évben elkezdenek vmiféle erdőmegújítási tervezést de ezt a folyamatot 10-15 évre mondták. Nehezen tudunk hinni az ilyen ígéretekbe de mi biztosan ellenőrizni fogjuk.
Sajnos a természetvédelmi oltalommal “felruházott” Millenniumi parkban található Madárbarátkert Vinnai Tibor képviselő úr szerint azért néz ki ennyire elgazosodva, mert így tölti be a méhlegelő szerepét. 2017 óta nem volt ott semmilyen állapot megújítás, még a zúzalék követ is felverte a gaz és bár néhány ágat a bokrokból a padok felett megmetszettek, a látvány siralmas és komoly beavatkozást igényel, hogy méhlegelőnek lehessen egyszer majd hívni. A méhlegelő ugyanis folyamatosan virágzó növényekkel teli terület, nem zsombékos gazos felhagyott övezet.
A harmadik fórum az Ady suliban volt de erről írtunk az első fórummal összevonva